BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 31, 2010

Berkhidmat Untuk Negara


SALAM.
Pada saper2 yg kena PLKN
ni diharapkan dapat bersedia untuk
berkhidmat untuk negara.
Jangan luper 2 Januari 2011.

Monday, December 27, 2010

Semoga berjaya kepada

Muhammad Zaki Bin Rahman

yang akan ke Darul Quran pada 27 Disember 2010.

he said:
Salam....
Semua kengkawan yg ad kt fb nie...
Doakn aku utk pegi Darul quran esk....
Insya Allah ak akn sntiasa doakn
kejayaan kite brsama...
Amin~





Sunday, December 26, 2010

Dakwah seorang dai'e

Da'ie muda sekarang agak menyakitkan hati, sebagai da'ie haruslah bijak menangani masalah dan perkara buruk yang berlaku pada keadaan di sekeliling.

Kadang-kadang mulut cabul benar nasihat orang, bagaimanalah orang hendak lembut hati terima teguran.

Para da'ie muda perlu beringat! Setiap orang ingin rasa dihargai dan dihormati sebagai rakan dan orang yang punya hati dan perasaan. Jadi kita sebagai da'ie perlu fahami mereka.

Setengah kita sakit hati melihat orang yang suka berperangai 'gedik', 'bajet' dan 'menunjuk-nunjuk', selepas itu mulalah rasa hendak marah dan kutuk belakang-belakang, yang baik sikit ada pula yang tawarkan diri untuk menegur, tapi bila sudah ditegur macam buat tak tahu sahaja. Apalagi menyiraplah seluruh badan marah kepada dia!

Aduh, aduh, aduh, perlu [B]KESABARAN[/B]! Mana ada orang boleh berubah sekelip mata, perubahan perlu '[I]step by step[/I]'.

Teguran pertama, mereka akan berfikir "Aku buat salah ke?". Jadi pada teguran pertama seseorang itu belum lagi mengalami proses penerimaan teguran. Mereka sedang mencari mana yang silap pada diri mereka.

Selalunya ego akan menguasai diri (tidak kira lelaki atau perempuan) dan mereka akan mencari jalan membela diri yang diri mereka tak salah.

Kita sebagai da'ie harus terima pendapat mereka dan cuba menerima sifat atau tabiat diri mereka yang sukar diubah, namun dalam senyap kita terangkan tabiatnya yang perlu diperbaiki!
Oleh yang demikian seorang dai'e hendaklah
selalu bersabar dan bijak dalam menyampaikan dakwah.

Dakwah ni kita boleh ibaratkan macam tanam
bunga.Sekiranya kita menanam bunga
pada hari ini,adalah mustahil untuk ianya tumbuh
keesokan harinya.Sebaliknya,kita perlu menymai benih,
kemudian menambah baja,menyiram air dan menjaganya
dengan penuh perhatian.
Begitulah juga dakwah ni,jika
hari ini kita berdakwah esok tidak semestinya
dia akan berubah.Seharusnya kita menjadikan
dakwah ni dalam konteks yang lebih menarik dan
penuh kesabaran kerana sesungguhnya
ALLAH akan sentiasa bersama dengan mereka
yang besabar.

Thursday, December 23, 2010

PMR 2010

TAHNIAH KEPADA KALIAN SEMUA

*****

p/s : ibnusinatorz x tahu adekah ucapan ini sesuai untuk dimuatkn kedlm blog kelas XD

apapun tahniah sekali lagi.


Wednesday, December 22, 2010

Layan aje

Layankan aje okeee +_+


*******
ni ibnusinatorz jumpe mase tengah layan MY GIRL

*dan
setelah dikecohkan oleh dak hadi di group kelas yg suruh update

HADI said:
'rajin2 laaa update..'



Sunday, December 19, 2010

Always Believe In Islam

SAHABAT

video

Semuanya Hanya Pinjaman

Suatu hari sang guru bertanya kepada murid-muridnya.

Siapa yang jadikan mata kita?

Mereka menjawab : Allah

Lalu sang guru katakan : Lalu apakah yang telah kita perbuat dengan dua biji mata ini ? Adakah sebagai alat untuk melihat perkara yang baik ataupun perkara yang jahat ?

Mereka : (terdiam)

Sang guru tambahi lagi : Apa yang akan jadi sekiranya penglihatan ini diambil oleh-Nya? Selama ini Allah memberi nikmat mata untuk melihat pemandangan yang cantik dan indah. Alam ini dilimpahi dengan pelbagai warna yang menarik hati serta pelbagai hidupan yang menghiasinya.

Suatu hari nanti... jika kita bangun. Alam ini terasa gelap dan pekat. Rupa-rupanya sudah hilang nikmat penglihatan yang diberikan. Sedangkan selama ini kita tidak bersyukur dengan pemberian-Nya. Adakah selepas ini baru hendak menyesal?

Cuba awak rasa lidah dengan menggunakan jari.

Mereka : (memegang lidah masing-masing)

Sang Guru berkata : Allah memberi rasa masam, masin, manis, pahit dan pelbagai lagi rasa yang berlainan melalui lidah.

Mereka kata : Ya Ustaz.. benar (masing-masing menganggukkan kepala).

Sang Guru berkata : Tetapi mengapa kita gunakan lidah untuk berkata kesat, memaki hamun dan berkata bohong? Bukankah dengan lidah ini kamu pernah menghina guru-guru yang mengajarkanmu? Bukankah dengan lidah ini kamu telah membentak dan menjawab kata-kata ibu dan ayahmu serta berkali-kali membohongi mereka berdua?

Bukankah sudah diperingatkan oleh Rasulullah s.a.w. agar menjaga lidah ? Bukankah kita perlu menjaga apa yang ada di antara 2 rongga mulut manusia iaitu lidah ? Dengan lidah ini juga boleh menyebabkan kita dicampakkan ke dalam neraka?

Mereka : (tertunduk dan perlahan-lahan mengalirkan air mata)

Cuba lihat dua tangan yang Allah beri, dan lihat baik-baik alangkah cantiknya kurniaan Allah.
Dia memberi tangan agar kita dapat merasa, memegang, menyentuh dan sebagainya.

Mereka : (melihat tangan masing-masing, diperhati telapak tangan sambik berfikir)

Sang guru berkata : Adakah kita sudah menggunakan tangan dengan betul? Bukankah ada tangan-tangan yang merosakkan meja sekolah? Memukul kawan? Menulis surat cinta? Mencuri ?

Mereka : Benar ustaz... ya Allah... ampunkanlah dosa kami....

Sang Guru : Allah memberi sepuluh jari tangan, sepuluh jari kaki dalam keadaan yang sempurna. Sudahkah kita menadahkan tangan meminta keampunan kepada-Nya? Menyatakan syukur terhadap-Nya atas segala nikmat yang tidak mampu ditulis hatta kering 7 lautan?

Mereka : (Air mata semakin meluncur laju). Ya Allah... Aku sudah banyak buat dosa kepada-Mu.. Aku sombong pada-Mu Ya Allah.....

Lihatlah pula kedua kaki yang dikurnia oleh Allah. Kita boleh berjalan, berlari, bergerak dengan mudah ke sana sini.

Mereka : (memegang kaki masing-masing sambil mengusap-usap jejari kaki).

Sang Guru : Lalu apa yang kita perbuat dengan kaki yang ada? Kita gunakan untuk ponteng sekolah, pergi ke tempat-tempat maksiat, menendang kawan dan sebagainya. Adakah itu tujuan kaki kita dijadikan?

Mereka : (Menutup mata sambil teresak-esak, semakin kuatlah jerit tangis memikirkan kesalahan yang telah dilakukan selama ini).

Sang Guru : Jika Allah ambil balik mata kepunyaan-Nya? Jika Allah tarik balik kaki yang dipinjamkan-Nya? Jika Allah hilangkan rasa pada lidah? Jika Allah ambil satu jari dari apa yang kita ada?

Wahai diri... engkau faqir dan Allah itu Maha Kaya. Maka mengapa engkau masih menyombongkan diri kepada-Nya?

Saturday, December 18, 2010


GMBR LAST BRSAMER
sob3

AKHIRNYA

Setelah sekian lame brsame.
sush sng sekeluarga.
Akhirnyer,brpish jua,
bese r,dh mmg adat stiap
prtemuan akn ader prpshn.
Sume ni ad hkmahnyer trsndiry,
mgkin prpishn ini membri 1001
klebihn,namun hanya kiter x prsn kn?
Kter ni mnusia mmg slalu brsgka bruk pd-Nya.
Kdg2 bru ade skit ksushn,kter dh mngeluh sdgkn
tyme sng xnk lak brsyukur.
Untg kter dpt Dia yg maha penyayang.
So apepn yg trjd,our life must go on.
Pd kwn2 IBNUSIATORZ semoga berjaya
kt lua sner.Pndai2 r bwk dry yer.
Jgnlh mudh trjbak dgn gjala2 yg mrugikn.
SEKIAN CERAMAH PG.hehe
INSYALLAH
IBNUSIATORZ
sumer straight A+
(AMINN)

Sunday, November 14, 2010

Sbg Kenangan Junior..

kEtUApEnOlOng
bEsErtA AhLi keLaS
IBNUSINATORZ
RASHIDNAJIB
TARMIZI
SYAKIRIN
HAZIQ
ASBI ISWANDI
SYED
ANISAH ALI
NADIAH
RAJA
NAZMI KAMIS
BALQIS
AISYAH
TIERA
MIERA MD.NOR
ZAKI
WANAZMI
HAFIZ
MAZIAH
HAFIZAH
FATEHAH
ARIF
ASYRAF
AZAHARI
FIRDAUS
AIN ZAKIYAH
HAWA
ARIFAH

Hari Graduasi

Hari Graduasi 2010

Ringkas jer perkongsian
kali nie..
Maklumlah dh bz nk
SPM..
so buat yang mudah
jer..
adIoS

Friday, November 5, 2010

BUAT TEMAN

Lagu nie khas ntuk
sume Ibnusinatorz..
Supaya kita dapat
kenang-kenangkan kembali
waktu2 best kiter brsamer..
Juz for view

..::Wahai HAWA::..

Hawa..

Kau bangga dengan kecantikan lahiriah yang ada padamu,

Kau sanjung tinggi Adam yang terpikat dengan keindahan rupamu,

Kau tersenyum manis saat Adam melihat lenggok tubuhmu,

Tapi kau marah dan benci bila ada segelintir Adam yang menegurmu.

Hawa..

Iblis menggunakanmu sebagai umpan untuk memerangkap Adam,

Ambillah kesempatan ini untuk memperdayakan Iblis,

Selamatkanlah Adam dari cengkaman api yang tidak akan terpadam,

Jatuhkanlah musuh Islam dengan akal satumu yang genius.

Hawa..

Sikap tak endahmu menjadikan Adam berani terhadapmu,

Berani mengambil peluang untuk menyentuh maruahmu,

Ketidaktegasanmu membuatkan Adam semakin suka akan dirimu,

Hingga kau pun hanyut dengan dunia cinta palsu.

Hawa..

Lenggok tubuhmu bisa membuat Adam terpaku dan mata menjadi sepi,

Lembut suaramu bisa mencairkan hati lelaki Adam,

Longgarkanlah pakaianmu agar tubuhmu tertutup rapi,

Tegaskanlah suaramu supaya syaitan tidak berpeluang merasuk Adam.

Begitu juga Hawa..

Di mana malumu saat kau menayangkan perhiasanmu kepada ajnabi?

Di mana taqwamu saat syaitan menempiaskan bisikannya untuk menggoda Adam?

Adam menyeru agar kau pelihara maruahmu supaya tidak dicemari,

Agar kawalan nafsu sentiasa berada dalam pegangan iman Adam.

Hawa..

Mahalkanlah senyummu yang bisa menawan hati lelaki,

Jagalah dan peliharalah aurat dan maruah dirimu,

Untuk membentengi nafsu yang sangat dibenci,

Agar kau suci terpelihara saat Adam datang menyuntingmu.

Hawa..

Memang Adam mudah cair dengan keanggunan wajahmu,

Namun, itu bukanlah yang Adam impikan,

Adam mengimpikan Hawa yang kuat pegangan agama sebagai penyuci kalbu,

Adam juga menginginkan Hawa yang sopan berpakaian dan memelihara pandangan.

Untukmu Hawa :

Jadilah Hawa yang tinggi dengan didikan agama, merendah diri dengan akhlak mulia dan baik hati. Jadilah Hawa yang malu dan menjaga aurat serta maruah diri dari sewenang-wenangnya ditonton oleh ajnabi. Jadilah Hawa yang sentiasa haus akan ilmu nasihat dan teguran sebagai persiapan menjadi Hawa yang solehah untuk suami tercinta. Jadilah juga seorang Hawa yang bisa menjadi anak, ibu dan isteri solehah serta hambaNya yang beriman dan bertaqwa seperti yang diidami oleh kaum Adam.

..::Buat Golongan ADAM::..

Adam..

Kau bilang dirimu hebat dan kuat ibarat pahlawan,

Gagah perkasa seperti Badang,

Kau gunakan Hawa sebagai umpan,

Untuk membuktikan kelelakianmu yang hanya temberang.

Adam..

Kadangkala kekacakan yang ada padamu,

Bisa membuat Hawa lemah dan cair ibarat ais terkena api,

Hati yang rapuh mudah luluh dan tunduk pada nafsu,

Jiwa yang halus mudah pula jatuh hati.

Adam..

Kata-kata manis nistamu bisa menggoda sanubari Hawa,

Senyum nakalmu membuatkan Hawa semakin suka,

Lembutmu dalam berbicara membuatkan Hawa senang mendekatimu,

Sikap prihatinmu menjadikan Hawa tergilakan perhatianmu.

Adam..

Kau bilang akalmu sembilan mengalahkan nafsumu yang satu,

Gunakanlah akalmu itu untuk mendidik nafsumu yang boleh membinasakan Hawa,

Cerdikkanlah akalmu itu dengan berjihad menentang nafsu,

Agar Hawa terpelihara sentiasa dalam jagaan taqwa.

Oleh itu Adam..

Bersikap tegaslah dengan Hawa dalam setiap urusanmu,

Kau harus kuat dan sabar dalam membimbing Hawa yang semakin liar,

Kau harus terus berjuang menentang hawa nafsumu,

Agar nafsu Hawa tidak terus-terusan menular.

Adam..

Di mana imanmu saat matamu melihat Hawa berpakaian tidak cukup kain?

Di mana kau letakkan Allah saat hawa nafsu menjadi Tuhanmu?

Hawa meminta agar kau bersikap tegas dan berani dalam perjuangan,

Agar Hawa takut untuk menggoda dan mendekatimu.

Untukmu Adam :

Jadilah Adam yang berpendidikan tinggi dalam bab agama agar bisa membimbing Hawa dari menjadi mangsa godaan syaitan. Jadilah Adam yang murah dengan kata-kata nasihat dan teguran yang boleh memperbaiki Hawa. Jadilah Adam yang sentiasa berjuang menentang nafsu dan memelihara dirinya untuk Hawa tercinta, iaitu, isteri. Jadilah juga Adam yang bertanggungjawab menjadi ketua keluarga, imam dalam solat jemaah dan pemimpin agama seperti yang diimpi oleh kebanyakan Hawa.

Monday, September 13, 2010

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

kami warga 5 ibnu sina mengucapkan salam aidilfitri
maaf zahir dan batin
kepada semua warga sbpis,guru2,kakitangan sekola
dan kepada semua warga form 5...

strive for success.
do your best for trial n S.P.M.

Thursday, September 9, 2010

Pejam celik,pejam celik
sekejap je dh nk raya,
pejam celik,pejam celik
dah 30 hari kita puasa,
makin dipejam celik,
makin banyak salah dan dosa,
so sementara masih celik nie,
banyak-banyaklah buat pahala,
sebelum mata sudah tidak mampu celik,,
dikesempatan ini saya memohon maaf
andai pernah menyakiti mana-mana
individu
SELAMAT HARI RAYA

video

Monday, September 6, 2010

BERHIBUR CARA ISLAM

FOR THE REST OF MY LIFE

JUZ FOR VIEW






RAMADHAN kian pergi nun jauh..
apakah akan berjumpa lagi dengannya
berdoalah selalu kita
masih berpeluang berjumpanya lagi..
AMINN

BUKA PUASA TERAKHIR DI SEKOLAH

Pada tarikh 2 SEPTEMBER 2010
merupakan hari terakhir pelajar F5
berbuka puasa bersama
disekolah SBPIS
ini..
Lauk pada hari itu diratah hebat
walaupun ianya mknn biasa
namun dek kerana
terkenangkn buka yg
terakhir bersama..
yg keras pn mnenjadi
lembut,
masin menjadi sedap..
dats all..

Sunday, September 5, 2010

KETIDAK UPDATEKAN BLOG

Dek kerana dilanda arus
peperiksaan yang kian deras..
BLOG kelas ini agak sush diupdate..
maka kemaafan dipohon kepada
semua yg mengikut perkembangan
BLOG ini..
jgn risau ia ttp akn
diupdate..hanya cpt atau lmbt sahaja..
sekian...

VIDEO KENANGAN

video

walaupun sudah terlambat..
tp sbg kngn bersama..
video ini tkh di'upload'..
so juz see yaa

Lailatul Qadar..

Umat Islam di seluruh dunia akan memasuki fasa ketiga pelaksanaan ibadat puasa serta amal-amal ibadat sunat yang lain pada minggu hadapan, ini bermakna sedar atau tidak, Ramadan tetap akan meninggalkan kita buat tempoh setahun.

Apa yang perlu sama-sama kita ingatkan antara satu sama lain, ialah kenangan positif yang kita kecap sepanjang berada dalam bulan Ramadan, iaitu bulan yang dipenuhi dengan segala macam keberkatan, rahmat, keampunan Ilahi serta program-program yang dapat membebaskan diri daripada api neraka.

Itulah bulan yang banyak memberi kita peluang untuk mendapatkan rahmat Allah, keampunan-Nya dari segala kesalahan yang telah kita lakukan sebelum ini, memohon kepada-Nya agar diri kita, keluarga serta anak-anak bebas daripada siksaan api neraka.

Masa yang paling sesuai untuk kita lakukan kesemua itu adalah di tengah malam, di ketika ramai manusia sedang seronok tidur dan mungkin juga sebahagian mereka sedang menonton rancangan kesukaan mereka, kerana pada waktu itu suasana hening menyelubungi manusia, justeru waktu itu juga amat berkesan untuk menyatakan rasa hati kepada Maha Pencipta.

Apatah lagi pada malam akhir-akhir di bulan Ramadan, terdapat satu malam yang disebut oleh Allah SWT dengan jelas sebutan namanya yang mulia dalam satu surah yang pendek, malam yang diturunkan padanya kitab suci al-Quran sebagai petunjuk kepada manusia menuju jalan kebenaran dan keselamatan di dunia dan akhirat, iaitulah malam yang sangat dikenali dengan Lailatul Qadr - atau diterjemahkan sebagai malam takdir.

Dalam al-Quran, Allah SWT berfirman yang bermaksud:

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!"

(Quran, Al-Qadr 97: 1-5)
Berdasarkan ayat di atas dapat dilihat bahawa malam al-Qadar disebut juga dengan malam yang penuh keberkatan. Sebab pada malam itu Allah mencucuri pelbagai rahmat, keampunan dan keberkatan kepada orang yang beramal dengan khusyuk dan berdoa dengan penuh keikhlasan.

Kepada mereka Allah memberikan ganjaran kebaikan yang sama nilainya dengan beramal seribu bulan. Firman Allah bermaksud:

"Malam al-Qadar itu itu lebih baik daripada seribu bulan"

(Surah al-Qadr, ayat 3).

Monday, June 14, 2010

wah diam2 ubi berisi..

Terjah tetap terjah..
hehehe..
sume gmbr2 ni telah
dicilok drpd
"mukabuku"

1
2
3
4
haha...
tyme pose sumer x
boleyh belah..
kahkahkah..
(jgn marah haa..)

Sunday, June 13, 2010

KELAS TERBEST WOKK


Aku seriosly x tau nk describe
aper psl kelas.Bg ak ni lah kelas terbest
yg penah lhir kt sbpis kot haha..
Sume pkra prnh ktorg rse brsmer..
nanges,mrh,perg,hepi dan akn dtg
STRUGGLE kot..
Akhir sekali ak doakn agr kelas
ibnu+ma batch akn mndpt
result yg terbaik pd era ini.
Sekian....

Tuesday, June 8, 2010

Detik Perpisahan dgn Cikgu Lew

Pada tanggal 3 Jun 2010,
satu majlis perpisahan telah diadakan bagi mengingati
jasa Cikgu Lew yang
akan dipindahkan ke sekolah baru.Sepanjang majlis tersebut
para pelajar didatangi dengan
perasaan sebak+sedey.Berikut adalah gambar yang diambil sepanjang jamuan tersebut.
Majlis pemotongan kek

sepanjang perjalanan jamuan


tangkap gmbar kelas bersama


pelajar muslimin

pelajar muslimah


akhirnya nyanyian lagu
(pertemuan & perpisahan)