BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, February 20, 2010

syakirin bedah toncel

salam..
dak2 ibnu..
ni ad sowang membe ni..
yg market2..
dy bedah toncel..
alhamdulillah slmat..

kat sini..
klu ad spe2...
yg sket parah...
ley ar btwu...
t kowang sume...
akn dsiarkn dlm blog ibnu ni...
famous bai...

sblum aq chow...
kowang tgok lue mamat ni...
smpt nk market lg..


Thursday, February 18, 2010

13 Aurat Muslimah

13 aurat Muslimah…..

1. Bulu kening.
Menurut Bukhari “ Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur(menipiskan) bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu keningnya. (hadis riwayat Abu Daud fi Fathil Bari).

2. Kaki(tumit kaki)
“ Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki(atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan” . ( Al-Quran; Surah An-Nur; ayat 31).
Turut dimaksudkan dalam ayat ini termasuklah :
a. Menampakkan kaki.
b. Menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki.

3. Wangian
“ Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina’. – ( hadis riwayat An-Nasa’I, Ibn Khuzaimah dan Ibn Hibban)..
4. Dada
“Hendaklah mereka (perempuan ) melabuhkan kain tudung hinggan menutupi dada-dada mereka”, - Al-Quran;Surah An-nur; ayat 31).

5. Gigi
“ Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya.” – (hadis riwayat At-Thabrani)
“Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah”-
(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

6. Muka dan Leher
“Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliah yang dahulu” . yang dimaksudkan dalam hadis ini termasuklah:
a) bersolek (make up) dengan cara yang tidak diharuskan.
b) Menurut Maqatil : sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliah.

7. Muka dan Tangan.
“ Asma’binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis.Sabda Rasulallah : “ Wahai Asma’! sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja”.-( hadis riwayat Muuslim dan Bukhari)


8. Tangan
“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya”.(hadis riwayat At Tabani dan Al-Baihaqi).

9. Mata
“Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya”.-(Al-quran;surah An-Nur;ayat31).
“Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya.Kamu hanya boleh memandang pandangan yang pertama,ada pun pandangan seterusnya tidak dibenarkan”.-(hadis riwayat Ahmad,Abu Daud dan At-Tirmidzi)

10.Mulut(suara)
“Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya,tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik”.-(Al-Quran);surah Al Ahzab;ayat 32).
“Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain,iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan,maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi”.-(hadis riwayat Ibnu Majah).

11.Kemaluan
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin,hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka (jangan berzina)”.-(Al Quran;surah An-Nur;ayat 31).
“Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu,puasa di bulan Ramadhan,menjaga kemaluannya (tidak berzina) dan mentaati suaminya,maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya”.-(hadis riwayat Al_Bazzar).
“Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya,melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah”.-(hadis-riwayat At-Tirmidzi,Abu Daud dan Ibnu Majah).

12. Pakaian
“Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan,maka Allah akan akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti’.-(hadis riwayat Ahmad,Abu Daud,An-Nasa’I dan Ibnu Majah).
“Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi bertelanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat.Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya”.-(hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Yang dimaksudkan dalam hadis ini termasuklah:
a.Berpakaian tipis (jarang).
b.Berpakaian ketat (membentuk).
c.Berpakaian berbelah (membuka bahagian-bahagian tertentu).
“Hai nabi-nabi katakankah kepada isteri-isterimu,anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin,hendaklah mereka mamakai baju jilbab (baju labuh dan loggar)yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali.Lantaran itu mereka tidak diganggu,Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.-(Al-Quran;surah Al-Ahzab;ayat59).

13.Rambut
“Wahai anakku Fatimah!Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya”.-(hadis riwayat Bukhari dan Muslim).





Berapa Ramai Lelaki Yg Boleh Jadi Imam

Berapa ramai suami yang boleh jadi imam???

Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam?? Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang gadis juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si ! gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu
ibunya.

"Habis sekarang Kenapa tidak belajar?" Tanya Si lelaki lagi dengan penuh angkuh dan bersemangat. "Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak
tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga.

Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau p! un dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!

Wassalam

Tuesday, February 16, 2010

RENUNGAN SEJENAK

MY BELOVED HOLY QUR’AN

When I saw you,
I feel calm,

When I read you,
I feel peace,

When I heard you,
I feel comfort,

When I applied you,
I feel good,

You are very important for me,
Without you,
I feel messy,

Because of you,
I am organised,

Without you,
I was blind to this nasty world,

Because of you,
my life is shining,

You are the words from God,
that will guide me,

You are the speech from God,
that will accompany me,

And, somebody ask, “who is the ‘you’ that I mean it?”
And, I answered, “ ‘you’ is my beloved holy Qur’an”

Sunday, February 14, 2010

perlepasan tensen..


video ni dirakam
slepas penat berpindah kelas..
bese r nk lepas pnt kn..
so lyn jer r..
video

pindah-pindah

setelah hari demi hari ditempuhi,
peperangan demi peperangan ditempuh,
senyum,gelak,nanges,hilai,
di kelas 5ibnusina

akhirnya perpindahan berlaku jua...

*pindah,pindah gak..
gmbr tetap ad gak..(pantun 2 kerat)apa yang penting??
KERJASAMA
guru klas terbaik wok..
aduiyai penat gler2..
siap mop bai..
smgt klas baru bese r..
akhirnya terbinalah 5ibnu yg bru

Monday, February 8, 2010

kerana ten (10) sen







'untuk baca lebih jelas,klik di gambar'

beza diantara orang PANDAI dan orang yang KURANG PANDAI

orang yang PANDAI meletakkan lidah dibelakang hati,manakala orang yang KURANG PANDAI meletakkan lidah di depan hati..

Maksudnya,

orang yang pandai akan berfikir sebelum melontarkan kata-kata kerana takut ia akan mendatangkan musibah kepada si penutur kata dan pendengar.

manakala orang yang kurang pandai tidak berfikir dengan matang sebelum mengeluarkan satu-satu kenyataan yang mungkin akan menyebabkan hati orang akan tersinggung dek kata-kata yang kurang menyenangkan..

"Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :” Sesiapa yang menolak kata-kata buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka daripada mengenainya pada hari kiamat.”


Hadith riwayat Ahmad dan Tirmizi



Huraian
i) Memperli, memperolok-olok, mengejek, menghina, memperleceh, memperlekeh, memanggil dengan gelaran yang memalukan, menyatakan kekurangan orang secara terang-terangan dan sebagainya adalah perbuatan yang sangat dilarang oleh Allah.
ii) Sesiapa yang mencaci orang lain sebenarnya dia mencaci dirinya sendiri. Sebaiknya selaku umat Islam kita hendaklah hidup saling hormat-menghormati, bantu-membantu dan tolong-menolong. Justeru, apabila mendengar celaan, kita sepatutnya bertindak menyembunyikan keburukan tersebut sekalipun seseorang yang dicela itu memang telah melakukan sesuatu dosa yang mengaibkan kerana kemungkinan orang itu telah bertaubat dan taubatnya diterima oleh Allah. Sesungguhnya sesiapa yang berbuat demikian ganjarannya adalah amat besar di akhirat kelak."

Tajuk : Pohonlah Keampunan Dan Kemaafan Sebelum Terlambat

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “ Sesiapa yang ada sebarang kesalahan dengan saudaranya maka hendaklah diselesaikan sekarang, kerana sesungguhnya di sana (di akhirat) tiada lagi wang ringgit untuk dibuat bayaran, (yang ada hanyalah) diambil hasanah (kebaikan) yang ada padanya, kalau dia tidak mempunyai kebaikan, diambil keburukan orang itu lalu diletakkan ke atasnya.”

Riwayat Bukhari



Huraian
Pengajaran hadith:
i) Setiap umat Islam adalah dituntut menyelesaikan segala kesalahan, hutang-piutang dan sebagainya di dunia ini sebelum berpindah ke alam akhirat di mana jika ada apa-apa hak orang lain padanya maka mestilah ia mengembalikannya dan jika tidak dapat dikembalikan hendaklah ia meminta perlepasan daripada pemiliknya.
ii) Termasuk juga hak-hak Allah S.W.T hendaklah diselesaikan seperti mengqadha’kan amal-amal fardu yang pernah ditinggalkan dahulu dan sebagainya.
iii) Sesungguhnya sesuatu perbuatan yang menyakiti hati orang atau makhluk lain akan menyebabkan dosa. Oleh itu kita diseru supaya segera meminta maaf dan bertaubat memohon keampunan selagi ada kesempatan (sebelum ajal mendatang). Jika tidak penyesalan yang amat besar akan ditanggung di akhirat kelak.

photo of ibnusinatorz


Malang tak diduga


pada tanggal 1 februari yg lalu,warga sbpis dikejutkan dengan satu kejadian yang tak diduga iaitu cikgu yang mengajar subjek bahasa melayu kelas ibnu sinatorz telah mengalami kemalangan iaitu cikgu syuhada....

sejurus selepas mendengar berita tersebut,kami bersama pelajar2 form 5 yang lain telah mengadakan bacaan yasin dan solat hajat untuk memohon supaya cikgu syuhada dihindarkan dari sebarang kesulitan....

marilah kita sama-sama mendoakan kesejahteraan beliau dan moga-moga beliau selamat menjalani pembedahan isnin ini.....AMIN..